Przystań wodna nad zalewem kieleckim w Kielcach



Kategoria obiektu:

Użyteczności publicznej/ obiekt sportowy



Lokalizacja:

Kielce



Data projektu:

2012



Zakres:

Projekt koncepcyjny

Z głównego założenia jakim było wpisanie się w krajobraz , możliwie nie naruszając istniejący stan przyrodniczy wynikło usytuowanie obiektu. Budynek cofnięty jest od ulic, dając mu przedpole w rodzaju parku ,zielonej alei spacerowej wciągającej łudzi idących ulicą w sympatyczny klimat. Towarzyszy mu plac z wyraźnymi otwarciami na rekreację jaka niesie za sobą zalew jako miejsce sportu i rekreacji. Ukształtowanie terenu tworzy zbocze, łagodnie opadając w stronę wody. Słuszne wydaje się również założenie zachowania zamknięć ciągów pieszych wzdłuż jeziora dzięki podcięciom i cofnięciu od jeziora. Przy drodze rowerowej znajduje się parking dla rowerzystów. Przystań wodna obejmuje miejsca do cumowania na wodzie i miejsca postojowe na lądzie dla jachtów żaglowych. Ruch na wodzie nie może przekraczać pojemności akwenu : na 1 ha pojemności wody powinno przypadać 4-5 jachtów żaglowych. Powierzchnia Zalewu to 94 157 m2, jeśli przyjmę 5 jachtów na 1ha pojemności wody uzyskam dokładnie 47 stanowiska. Na jedno miejsce do cumowania powinno przypadać co najmniej 1 miejsce do parkowania samochodu. Pomiędzy hangarem na łodzie a pomostem na wodzie znajduje się pas wybrzeża o szerokości 25 m. służący do czyszczenia i przygotowania łodzi , wyposażony w ujęcia wody i miejsca na postój wózków. Jest on wykonany z jasnych granitowych płyt na którym mieszczą się ławki otoczone pasami zieleni i umożliwiające jak największą widoczność dla spacerowiczów lub osób oglądających zawody sportowe. Oświetlenie w tym miejscu zostało rozwiązane poprzez zastosowanie lamp w posadzce, niewidocznych w czasie dnia lecz w nocy nadające urok temu miejscu. Plac może również pełnić rolę wystawową. Do jeziora możliwy jest dojazd nie kolidujący z ruchem pieszym, wyposażony w miejsca postojowe oraz bezpośredni dostęp do warsztatu naprawczego i hangaru. Cała koncepcja została podporządkowana głównej osi kompozycyjnej na której leży ciąg pieszy. W prosty sposób łączy ona przystań z przystankiem autobusowym komunikacji miejskiej. Biegnie ona wzdłuż drogi dojazdowej i otoczona jest bulwarem ławek oraz latarń w kształcie masztów. W miejscu obniżenia terenu ku akwenowi ścieżka otwiera się rozbijając bryłę na dwie części: wypożyczalni oraz administracyjno-wystawowa, w której mieści się też kawiarnia i sale klubowe. Obie części scala nadwieszona i transparentna płachta nawiązująca do rozwiniętych żagli i nadająca budynkowi indywidualny charakter przystani wodnej. Budynki są również połączone kondygnacją podziemną w której znajduje się parking oraz pomieszczenia nie wymagające światła dziennego jak szatnie, magazyny, pomieszczenia gospodarcze i techniczne. Zieleń w miejscach rekreacyjnych pełni znaczącą role. Ważne było zachowanie jak największego współczynnika warstwy biologicznie czynnej. Wzdłuż głównej ścieżki została zachowana bujna roślinność. Dach niższej części projektowanego obiektu pokryty jest trawą co daje ładniejszy widok z okien wyższej kondygnacji. Pozwala również na odpoczynek na zielonym dachu-tarasie, co zapewnia poza wizualnym, fizyczny kontakt z naturą. Zielony teras może również pełnić role widowni w czasie zawodów sportowych. W budynku głównym w którym mieści się miedzy innymi administracja czy sale dydaktyczne znajduje się pięć drzwi wejściowych. Dwa wejścia naprzeciwlegle do strefy wejściowej, w której znajduje się salon sprzedaży jachtów z wystawą oraz dwa wejścia niezależne do kawiarni. Część administracyjna dla personelu posiada odrębne wejście od strony południowej. W budynku wypożyczalni natomiast znajduje się sześć wejść z poziomu parteru. Wejście główne dla klientów ulokowane jest w miejscu ,,pęknięcia” bezpośrednio przy głównej alei pieszej oraz od strony zalewu kieleckiego. Wejście dla pracowników zlokalizowane od strony północnej. Do hangarów oraz wypożyczalni prowadzą trzy bramy o odpowiedniej szerokości do przechowywania łodzi. Wszystkie poszczególne strefy posiadają niezależny dostęp z parkingu podziemnego przystosowany dla osób niepełnosprawnych oraz spełniające warunki przeciwpożarowe.


arch. Sylwester Młynarczyk
mod19@int.pl
+48 667-422-956
Wszelkie prawa zastrzeżone

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. / Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this. / Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Close